Op 22 september 2023 was het eindelijk zover. Ik kon mijn gereviseerde carbon Strada velomobiel ophalen. Voor degenen die denken: "je wat???" Een velomobiel is een driewielige ligfiets die omgeven is door een omhulsel waardoor een uitstekende stroomlijn ontstaat. Hieronder zie je hem. Ik heb verschillende ligfietsen (gehad), maar dit is mijn eerste velomobiel. Omdat ik niet zeker wist of een velomobiel mij wel zou bevallen, heb ik eerst maar eens een tweedehands aangeschaft. Als het bevalt, kan ik ondertussen sparen voor een nieuwe, mocht ik het later nodig vinden om de Strada te vervangen.

 

 

Velomobielen hebben hun voordelen: door de lage luchtweerstand kun je veel sneller fietsen dan op enige andere fiets en bij slecht en koud weer zit je lekker droog en warm. Door de snelheid en het comfort kun je ook gemakkelijker grote afstanden afleggen, dus je hebt een grotere actieradius. Ook voor boodschappen doen en vakanties is de fiets uitermate geschikt: de fiets beschikt over een grote bagageruimte. De spullen liggen bovendien mooi droog. Het grootste voordeel is misschien nog dat de aandrijflijn volledig afgeschermd is van de elementen. De ketting en tandwielen slijten daardoor veel minder snel dan bij een andere fiets.

Nadelen zijn er ook: de fiets is relatief zwaar, dus heuvels of bergen beklimmen is veel harder werken. Dat merk je ook als je veel moet stoppen en weer optrekken. Het gewicht van deze fiets is 28 kg. Niet-carbon versies zijn nog een aantal kilo's zwaarder. Een ander nadeel is de vrij grote draaicirkel. De Strada heeft voor een velomobiel een kleine draaicirkel vanwege de open voorwielkasten. Dat is ook een van de redenen waarom ik voor deze fiets heb gekozen. Een derde nadeel is, dat je op de plek van bestemming eigenlijk moet kunnen douchen, want zweet verdampt veel minder dan op een open fiets.

Ondertussen heb ik een paar honderd kilometer gefietst in de Strada en dat bevalt uitstekend. Het is echt een super comfortabele en snelle fiets en het is gewoon heel leuk om in een velomobiel te rijden. Zo'n heel sterke fietser ben ik niet, maar met deze fiets rijd je zonder veel inspanning boven de 30 km/u (ook bij wind tegen). En dat, terwijl de Strada zeker niet de snelste velomobiel is die er bestaat. Nieuwere modellen van velomobielen schijnen veel sneller te zijn door een betere stroomlijn en een lager gewicht. Af en toe rijd ik stukken tussen de 40 en 50 km/u. Mijn kruissnelheid ligt over het algemeen tussen de 33 en 43 km/uur, afhankelijk van de kwaliteit van het wegdek en de wind. Ik hoor en lees dat het tijd kost om het maximale uit een velomobiel te halen, dus ik verwacht dat dit nog wel omhoog zal gaan. Je moet aan de fiets wennen, verkeerssituaties goed inschatten (het is toch anders dan bij een andere fiets) en je spieren moeten zich toch wat aanpassen.

Het valt me op, dat ik prima zicht heb op het overige verkeer, ondanks dat je vrij laag zit. De achteruitkijkspiegels zijn uitstekend en er is goed zicht naar voren en opzij. Er zitten uitstekende voorlampen in, dus ook in het donker heb je goed zicht.

Dankzij de velomobiel is mijn actieradius per fiets flink vergroot. En ik merk dat op veel trajecten de reistijd ongeveer twee keer zo groot is dan wanneer ik dezelfde afstand per auto zou doen, laat staan per openbaar vervoer. Een ritje naar mijn ouders bijvoorbeeld kost per auto drie kwartier, met de Strada doe ik er anderhalf uur over en dat is net zo snel als van deur tot deur per openbaar vervoer. Als je de tijd meerekent die je zou moeten werken om benzine, wegenbelasting, verzekering en afschrijving van de auto te betalen, is een velomobiel sneller dan de auto. En je blijft er ook nog eens fit van.

 

 

Een velomobiel is met afstand het meest efficiënte voertuig dat er bestaat. Volgens het artikel Context and methods for improved velomobiles heb je in een velomobiel 18 kilojoules per passagierskilometer nodig. Een gewone fiets komt op 60 kilojoules, een trein op 1670 kilojoules, een benzineauto op 1750 kilojoules en een Boeing 747 op 2940 kilojoules. Een gewone fiets is dus al behoorlijk efficiënt, een velomobiel doet daar nog een schepje bovenop. Met dezelfde hoeveelheid energie rijd je in een velomobiel bijna 100 keer zo ver als in een auto. En je rijdt op bruine boterhammen en niet op fossiele brandstoffen. Velomobielen kunnen dus een flinke bijdrage leveren aan het terugdringen van CO2-uitstoot. De gemiddelde autorit is 19 km en dat is een afstand die je in een velomobiel fluitend aflegt in iets meer dan een half uurtje. 

Volgens het NIBUD kost een benzineauto gemiddeld €331 tot €671 per maand, afhankelijk van het type auto. Dat is zo'n €4000 tot €8000 per jaar. Een velomobiel kost nieuw rond de €10.000 en tweedehands kun je ze een stuk goedkoper vinden. Onderhoud kost bijna niets: af en toe een druppeltje olie en eens per jaar nieuwe banden. Met €100 per jaar ben je wel klaar. Voor de kosten van 1 à 2 jaar autobezit kun je jarenlang genieten van een velomobiel! En je spaart ook nog eens de kosten van de sportschool uit.