Vorig jaar ging eindelijk de kogel door de kerk: ik kocht een tweedehands velomobiel, waarover ik eerder schreef. Ik koos voor tweedehands, omdat ik niet zeker wist of rijden in een velomobiel wel iets voor mij was. En omdat ik geen ervaring had, wilde ik eerst ervaring opdoen, de dingen die me bevielen en die me niet bevielen aan de Strada in kaart brengen, zodat ik beter een keuze kon maken voor een eventuele volgende, nieuwe velomobiel.

Na bijna een jaar kan ik zeggen dat velomobielrijden mij zeer goed bevalt. Sterker nog:  ik wou dat ik er jaren eerder een gekocht had. Ik heb in de loop der jaren veel ligfietservaring opgedaan met verschillende modellen, maar velomobielrijden was echt een openbaring voor mij. De snelheid die je ermee haalt is ongekend. Ik kan mijn woon-werkrit (30 km enkele reis) in een uur doen. Het feit dat je geen last hebt van tegenwind is heerlijk. Het is gewoon super comfortabel rijden. Er kan ook veel bagage mee, dat beschermd ligt tegen de elementen. En het is gewoon heel erg leuk om in een velomobiel te rijden. Kortom: ik ben helemaal overtuigd en hoop nog jaren velomobiel te kunnen rijden.

Nu is het tijd om de balans op te maken. Wat bevalt me wel aan de Strada, wat niet? Wil ik een nieuwe velomobiel en zo ja, waar moet die aan voldoen? Om met het eerste te beginnen: wat bevalt me?

  • De relatief kleine draaicirkel. Ik kom in het dagelijks gebruik eigenlijk geen situaties tegen waarbij ik de bocht niet haal.
  • De lengte: de Strada is een relatief korte velomobiel, waardoor deze wat gemakkelijker te stallen en te manoevreren is dan een andere velomobiel.
  • Stabiliteit in de bochten: de voorwielen van de Strada staan relatief ver uit elkaar, waardoor je niet snel kantelt bij snelheid in de bocht.
  • Je kunt brede banden op de voorwielen leggen zonder veel aan de draaicirkel in te boeten. Dit zorgt voor comfortabeler rijden.

Wat bevalt me niet of zou ik anders willen:

  • Hoewel er veel bagageruimte is, is deze niet gemakkelijk bereikbaar. Een flink deel van de bagageruimte zit achterin de staart en daar kom je niet gemakkelijk bij. Als daar toevallig iets ligt wat je nodig hebt, moet je eerst alles wat ervoor ligt eruit halen. Ook brede dingen kunnen moeilijk erin.
  • Bescherming tegen regen. Ik heb een zomerdakje bij de Strada, maar die beschermt niet volledig tegen regen. Uiteraard kan ik dan het instapgat afdekken met het schuimdeksel, maar dan hapt het zomerdakje veel wind en komt er regen van de voorkant. Die kan ik afschermen met het maxivizier, maar als daar regendruppels op komen, verslechtert het zicht teveel naar mijn zin. De praktijk leert, dat ik liever niet ga rijden als het regent. En het regende afgelopen najaar, winter en voorjaar nogal veel, dus het aantal afgelegde kilometers viel tegen.
  • Zicht op de weg. De voorkant van de Strada is bol, net als bij de Quest. Hierdoor is het zicht voor je op de weg niet optimaal.

Vooral de eerste twee punten hebben mij doen besluiten om een andere velomobiel te gaan zoeken. Er is veel keuze, dus moest ik eerst maar eens een prioriteitenlijstje opstellen. Wat vind ik belangrijk, wat minder of niet.

Belangrijk:

  • Minimaal zo snel/efficiëntals de Strada.
  • Veel, gemakkelijk toegankelijke bagageruimte. Als ik naar mijn werk fiets, neem ik een laptop, eten, kleding en douche-spullen mee, maar ik wil ook met de velomobiel op kampeervakantie gaan.
  • Betere bescherming tegen regen.
  • Comfortabel en stabiel. Ik wil comfortabel een hele dag kunnen fietsen en liever niet hoeven afremmen in bochten.

Minder belangrijk:

  • Snelheidsmonster. Ik merk in de praktijk dat heel hoge snelheden vaak niet gehaald kunnen worden in dagelijkse verkeerssituaties. Je bent sowieso te langzaam voor op de weg (50 of 80 km weg) en te snel voor op het fietspad. Andere fietsers inhalen gaat nog wel veilig met 30-35 km/uur, maar als je harder gaat, wordt het penibeler. Dat kan alleen op heel brede fietspaden, maar in de praktijk kom ik het vaakst (te) smalle fietspaden tegen. En ik ga toch niet meedoen aan races.
  • Gewicht. We leven in een vlak land en ik ben niet van plan om de bergen in te gaan, dus gewicht is van minder belang, al merk je gewicht natuurlijk ook bij het optrekken.

Deze punten overwegend, kwam ik bij de Quatrevelo uit. Deze heeft vier wielen, kan snel door de bochten, is super stabiel en naar verluid de meest comfortabele velomobiel op de markt. Door de vier wielen is er een enorme, goed toegankelijke bagageruimte tussen de achterwielen. De geïntegreerde racekap met vizier zorgt voor een goede bescherming tegen regen, maar ook tegen zon op je bol.

Aangezien ik niet van plan was om blind een velomobiel te bestellen, ben ik op 4 april gaan proefrijden. Bij velomobiel.nl in Dronten heb ik een quatrevelo geleend om een rondje te rijden van 70 km. Het weer was ideaal om te testen: windkracht 4 tot 5 met flinke windvlagen, slagregens en natte wegen. Heerlijk fietsweer!

De afgelegde testroute

 

 Na afstelling door Theo kon ik er vandoor. De volgende dingen vielen me tijdens de rit op:

  • Wat een comfortabele velomobiel! Hij rijdt als een Citroën DS. Dus eigenlijk had deze velomobiel beter Snoek kunnen heten.
  • Heel handig, al die bagageruimte. Mijn rugzak kon er gemakkelijk in. De bagageruimte is vlot bereikbaar.
  • Wat een superstabiele velomobiel: je kunt snel door de bochten en ik had totaal geen last van de harde wind. Ook stevige, vlagerige zijwind merkte ik niet.
  • De QV is sneller dan ik had verwacht: met mij als chauffeur reed ik zo'n 5 km/uur sneller dan in mijn Strada, zelfs onder deze omstandigheden. Zelfs met 5 Bf tegen haalde ik vrij gemakkelijk 30 km/uur, iets wat me in de Strada niet zou zijn gelukt. Met zijwind en wind mee ging de snelheid omhoog naar 40 km/uur. Ook dat haal ik in mijn Strada zelden.
  • Zicht op de weg is beter dan vanuit de Strada.
  • De draaicirkel is alleszins acceptabel. Tijdens de rit ben ik geen situaties tegengekomen waarbij ik de bocht niet haalde. En er zaten zeker een paar krappe bochtjes bij. Als ik me goed herinner lagen er 32 mm banden om de voorwielen en ik had de indruk dat de draaicirkel niet echt onderdeed voor die van mijn Strada met 50 mm banden om de voorwielen.
  • Door de racekap en met het schuimdeksel bleef ik lekker droog en warm tijdens slagregens. Door het vizier een klein stukje op te klappen, zodat ik er onderdoor kon kijken, kreeg ik geen regen in mijn gezicht. Wow!
  • Hoewel de QV zo'n 4 kg zwaarder is dan mijn (carbon) Strada, merkte ik daar tijdens de rit niets van. Ook steile stukjes de dijk op ging zonder veel extra inspanning.
  • Wat is ie mooi!

(Tekst gaat verder onder de foto's)

De testQV

 

Ik vond het jammer toen ik alweer in Dronten arriveerde, ik had gemakkelijk en graag nog wat kilometertjes extra willen rijden. En dat zegt misschien al genoeg. Ik was om. Dus heb ik meteen een QV besteld. Als ik de site van velomobileworld.com mag geloven, wordt hij eind mei geleverd. En dat zou goed uitkomen, want ik heb een weekje fietsvakantie met de velomobiel gepland in juni.

Dankzij de test in deze herfstachtige omstandigheden, weet ik nu dat ik eigenlijk onder alle omstandigheden met een QV naar mijn werk kan fietsen of gewoon voor de lol een rondje kan rijden. Dankzij de video's van Saukki, weet ik, dat een QV zelfs met sneeuw uit de voeten kan.

Ik kijk er erg naar uit om mijn QV op te halen en ermee te gaan rijden. Mijn avonturen met de QV verschijnen ongetwijfeld later op deze site.

[Edit] De levering duurde toch iets langer dan gedacht. De QV was net niet op tijd klaar om eind mei/begin juni naar Nederland te komen, maar vandaag (26-6-2024) is hij aangekomen in Nederland! Dat betekent dat ik hem volgende week kan ophalen bij velomobiel.nl in Dronten.