Een velomobiel is sneller dan een auto. Dat lijkt een boude stelling, maar ik zal het hieronder onderbouwen met berekeningen. Voor de berekening ga ik uit van gemiddelden. Ik begrijp dat elke situatie anders is, maar je moet ergens vanuit gaan. Ik ga uit van een gemiddeld inkomen, een gemiddelde autoprijs en het gemiddelde aantal autokilometers per jaar. Als je 4 keer modaal verdient en je rijdt in een goedkope tweedehands auto, liggen de cijfers uiteraard heel anders, maar de praktijk is ook, dat naarmate je meer verdient, je een duurdere auto rijdt. Een duurdere auto is vaak ook zwaarder en dat betekent een hogere wegenbelasting en een hoger brandstofverbruik per kilometer, dus dan gaan ook de autokosten omhoog.
Als basisidee ga ik uit van het volgende: voor het berekenen van de snelheid van de auto, moet je niet alleen de werkelijke reistijd meerekenen, maar ook de tijd die je nodig hebt om de kosten van de auto(kilometers) te verdienen via werk. Dit geldt natuurlijk ook voor de kosten van een velomobiel, dus die neem ik ook mee. Reken even mee.
Ik ga uit van een modaal inkomen en dat is ongeveer €15,00 netto per uur.
De gemiddelde prijs van een occasion auto is € 19.521,- De resterende levensduur van de auto is 150.000 km. Gemiddeld rijdt een auto 11.000 km/j en gaat dus nog 13,6 jaar mee, dus de auto kost in aanschaf €1.432,- per jaar.
Reparatiekosten van een auto zijn gemiddeld €529,- per jaar. Wegenbelasting is €756 per jaar, verzekering € 876,- per jaar. Totale autokosten zijn dan €3.593,- per jaar of € 0,327 per gereden kilometer (exlusief brandstof).
Een gemiddelde auto rijdt 1 op 15, de benzineprijs is op dit moment € 2,259 per liter. Dit komt neer op €0,151 per kilometer. Totale autokosten zijn dan € 0,477 per kilometer.
Dan de velomobiel. Een nieuwe velomobiel kost met opties ongeveer € 12.000,- en je doet er gemakkelijk 15 jaar mee, dus €800,- per jaar. Reparatie en onderhoud is goedkoop: eens per jaar nieuwe banden à €30,- en eens in de vijf jaar €200,- aan onderdelen die vervangen moeten worden. Dat is €135,- per jaar. Totale jaarlijkse kosten: €935,-. Omdat ik er in de berekening vanuit ga dat een velomobiel de vervanging is van een auto, rijdt de velomobilist ook 11.000 km/j, net als de automobilist.
Wat betekent dit in de praktijk voor een aantal ritten die ik regelmatig of af en toe maak. Ik heb drie ritten doorgerekend: eentje van huis naar mijn ouders in Almelo, eentje naar een vriend in Zwolle en eentje naar een vriend in Delft. In de tabel hieronder de resultaten. De kolom werktijd is de tijd die je nodig hebt om de kosten van de rit te betalen (afschrijving en variabele kosten). De totale tijd is de reistijd plus de werktijd. De snelheid is de afstand gedeeld door de totale tijd (dus reistijd+werktijd). Ik ga uit van mijn gemiddelde snelheid in mijn Strada en die is meestal 28 km/u. Als je een snellere velomobiel hebt en/of sterkere benen, gaat de gemiddelde snelheid natuurlijk omhoog en de reistijd naar beneden. De reistijden en -afstanden van de auto zijn berekend met behulp van Google maps, de afstanden van de velomobielrit met bikerouter.de.
Reis | Afstand | Reistijd | Kosten | Werktijd | Totale tijd | Snelheid |
km | u | € | u | u | km/u | |
Zutphen-Almelo | ||||||
Auto | 53,1 | 0,78 | 25,34 | 1,69 | 2,47 | 21,5 |
Velomobiel | 45,6 | 1,63 | 3,88 | 0,26 | 1,89 | 24,2 |
Zutphen-Zwolle | ||||||
Auto | 62,9 | 0,78 | 30,02 | 2,00 | 2,78 | 22,6 |
Velomobiel | 55,7 | 1,99 | 4,73 | 0,32 | 2,30 | 24,2 |
Zutphen-Delft | ||||||
Auto | 155 | 1,82 | 73,97 | 4,93 | 6,75 | 23,0 |
Velomobiel | 155 | 5,54 | 13,18 | 0,88 | 6,41 | 24,2 |
Je ziet dat zelfs met een vrij extreme afstand van 155 km een velomobiel per saldo sneller is dan de auto.
Er is natuurlijk een hoop af te dingen op de aannames van de berekeningen, elke situatie is anders en de ene situatie zal gunstiger uitpakken voor de auto, de andere (veel) gunstiger voor de velomobiel. Wat in ieder geval duidelijk wordt, is dat de snelheid van de auto schromelijk wordt overschat. Uitgaande van bovenstaande getallen, moet je 20 uur per maand werken om een auto te betalen. Als je die tijd minder gaat werken, heb je tijd zat om lekker te gaan fietsen.
Mensen slaan vaak steil achterover als je vertelt hoeveel een nieuwe velomobiel kost, maar tellen grif vele malen meer neer voor een auto. In bovenstaand voorbeeld blijkt dat een velomobiel 8,5 cent per kilometer kost en een auto 47,7 cent per kilometer. Dat is 5,6 keer zoveel! Kortom: wil je voor weinig geld kilometers maken, koop dan een velomobiel. Je blijft er ook nog eens gezonder van. Ook voor het indammen van zorgkosten is een velomobiel een uitstekend apparaat.
Een extra beweegreden om met de velomobiel naar het werk te gaan is, dat mijn werkgever €0,28 per kilometer fietsvergoeding geeft (netto). Per kilometer maak ik dus zo'n 20 cent winst!